2013. május 16., csütörtök

Aktuális pályázatok



- Korábban már részletes összefoglaló is megjelent a blogon a szociális szövetkezeteknek kiírt pályázatokról. Két aktív kiírás van a szociális gazdaság fejlesztésére. Az egyik a helyi önkormányzatok támogatásával létrehozott szociális szövetkezetek (elsősorban a START közmunkára épít), a másik pedig bármilyen szociális szövetkezet számára nyitva álló lehetőség. Beadás május 6. és június 6. között.

- Pályázat hátrányos helyzetű tanulókat nevelő iskolák együttműködésére. Fontos, hogy "különböző helyzetű iskolák" alakítsanak ki egymással intenzív kapcsolatot (tanulók és pedagógusok egyaránt). Legfőbb cél, hogy a pályázók a sajátjuktól eltérő életminőségű/helyzetű társakkal kerüljenek együttműködő kapcsolatba. Úgy fordítanám le, hogy a sok HH-s tanulóval rendelkező iskolák, a kevés HH-s tanulóval rendelkező iskolákkal kell együttműködjenek. Előre láthatólag május utolsó hetében lesz kiírva. TÁMOP-3.3.14.A(B)-12/1 - Hazai és nemzetközi testvériskolai kapcsolatok >>

- Április 29-én megjelent az Elnéptelenedő települések romló társadalmi.gazdasági folyamatainak megfordítása című pályázati kiírás (TÁMOP-5.3.11-13) Célja a negatív gazdasági és társadalmi folyamatok kezdeti tüneteit mutató települések romló folyamatainak visszafordítása, az életminőség javítása a helyi társadalomban rejlő potenciálra építő önkéntes akciók sorozatának megvalósításával. Kísérleti programról van szó, csak néhány pályázatot támogat a közreműködő szervezet. Beadási határidő június 30. Elnéptelenedő települések >>

- A komplex telepes pályázatok első fordulójában nyertes projektgazdáinak készítette egy kiírást az irányító hatóság a lakhatási problémák megoldására. A pályázatokat szeptemberben lehet beadni, a 8-10 nyertes pályázó maximum 200 millió forintot fordíthat a lakókörnyezettel kapcsolatos rehabilitációra. Komplex TIOP >>

- Vidékfejlesztési Minisztérium közzétette a 2013. évi Zöld Forrás program pályázati felhívását, a támogatás keretösszege 85 millió forint, a pályázatokat május 31-ig lehet benyújtani. A pályázati kiírás itt >>

- Folytatódnak a szociális földprogram pályázatok. Alapcél a helyi munkanélküliség kezelésében, a foglalkoztatás elősegítésében, különösen a hátrányokkal sújtott társadalmi csoportok esetében, valamint a feketegazdaság visszaszorításában való részvétel támogatása. A kiírás >>

- A Vidékfejlesztési Minisztérium harmadszor is meghirdeti a LEADER Program pályázatait. Mintegy 30 milliárd forint áll rendelkezésre a Leader program, azaz a közösségvezérelt helyi fejlesztések támogatására. A pályázatok hamarosan megjelennek. Kiírásról itt olvashattok >>

- Továbbra is mindenkinek szeretettel ajánljuk az Erzsébet-program tematikus táborait. Irány nyaralni >>

2013. április 8., hétfő

ELNÉPTELENEDŐ TELEPÜLÉSEK ROMLÓ TÁRSADALMI-GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSA (TERVEZET)




Pályázat kódszáma
TAMOP-5.3.11-13
Támogatás összege
50 –100 millió Ft
Támogatási intenzitás
100 %
Ki pályázhat?
 - Helyi önkormányzat
- Non-profit szervezetek
- Vállalkozások

A pályázatra kizárólag min. 3 max. 5 taggal rendelkező konzorciumok pályázhatnak. A konzorcium vezetője csakis a helyi önkormányzat lehet.

Támogatható tevékenységek
Projekt előkészítése:
1. Szakmai program kidolgozása, helyzetelemzés, szükségletfelmérés
2. Közbeszerzések előkészítése
3. A lakosság közvetlen megszólítása, bevonása – tervezési csoport felállítása

Projekt végrehajtása:
1. Humánerőforrás és kapacitásfejlesztés:
a. Hálózati kapcsolattartó személy koordinálásában kapcsolatok fejlesztése, nemzetközi és hazai tanulmányutak szervezése valamint kapcsolattartás a TÁMOP 5.3.11 kedvezményezettjeinek hálózatával
b. 1 fő alkalmazása a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának erősítése érdekében
c. Közösségi szolgáltatások (szociális, egészségügyi, oktatási és kulturális) és szolgáltatási struktúra fejlesztésére vonatkozó terv kidolgozása
d. Helyi szinten nem elérhető közszolgáltatások biztosítása (pl.: családi napközi, tanulószoba, stb.)
e. A tervezett akciók, tevékenységek megvalósításához és fenntarthatóságához szükséges humán kapacitás fejlesztése képzés, felkészítések keretében
2. Közösségfejlesztés, társadalmi kohézió erősítése:
a. Lakosság aktivizálására, problémák feltárására és innovatív válaszok keresésére akciócsoportok, tematikus workshopok, találkozók fórumok szervezése
b. Közösségi és szabadidős programok szervezése (pl. klubfoglalkozások, környezetvédelmi akciók, kulturális programok, stb.) a helyi értelmiség és a társadalmilag aktív lakosok bevonásával
c. Önkéntes programok keretében akciók szervezése: településkép javítása, települési tér dinamizálása, sportversenyek, közösségi terek és parkok revitalizálása, rekultiválása, stb.
d. Az infrastrukturális fejlesztések megvalósítása önkéntesek bevonásával, a hatályos jogszabályi feltételek betartása mellett
3. Gazdasági aktivitás fokozását elősegítő tevékenységek:
a. Helyi humán, természeti, történeti, kulturális és egyéb értékek beazonosítása, a gazdasági lehetőségek feltérképezése
b. Zöldmunka típusú tevékenységek (megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó termelés, biogazdálkodás előkészítése) indításának előkészítése és a projekt keretei között megvalósítható közösségi célt szolgáló akciók megszervezése (pl.: erdőkezelés, zöldterület rendezés, saját lakó és/vagy közösségi környezet rendezése, stb).
c. Alternatív energia felhasználási lehetőségeinek feltérképezése, a helyi tervek elkészítése
d. Szociális szövetkezet létrehozásának előkészítése
e. Üzleti terv elkészítése
f. Potenciális munkáltatókkal való kapcsolatok kialakítása – a helyi lakosságban, környezetben rejlő potenciál ismertetése (pl. brossúrák, honlap fejlesztése, mobilitási lehetőségek feltárása)
g. Településmarketing tevékenység
4. Közösség mozgósítására irányuló programterv és cselekvési terv kidolgozása
a. Értékfeltárás (természeti, történelmi, kulturális, épített, humán), hosszú távú lehetőségek azonosítása.
b. A település hosszú távú fejlődési potenciáljának beazonosítása, a tervezett fejlesztések település fejlesztési tervben való megjelenítése
5. Infrastrukturális fejlesztések
a. Szolgálati lakás kialakítása, felújítása, bővítése (ERFA), a hiányzó szolgáltatások kialakításához szükséges emberi erőforrás biztosítása érdekében.
b. Közösségi tér kialakítása, felújítása, bővítése, mely nyilvános internet-elérési pontként funkcionálhat (ERFA)
6. Projektmenedzsment tevékenység
7. A szakmai megvalósításhoz kapcsolódóan anyag és eszközök beszerzése

A projekt keretében a projekt előkészítéséhez kapcsolódó tevékenységek és 2. és 4. tevékenységcsoport valamennyi eleme, valamint az 1a, 1b, 3a, 3f tevékenységek megvalósítása kötelező. 

Elszámolható költségek
Projekt előkészítés (max. 6%):
- Projektcsapat tagjainak bérköltsége és annak járulékai
- Mérnöki, szakértői díjak
- Tervek, tanulmányok fejlesztése, kivitelezése
- Közbeszerzési eljárások lebonyolításával kapcsolatos költségek

Projekt végrehajtása:
- Projektmenedzsment költségei (max. 12%)
- Utazási és kiküldetési díjak
- Szakképzési hozzájárulás
- Vásárolt anyagok költségei
- Bérleti díjak
- Hirdetés, reklám, propaganda költségek
- Mérnöki, szakértői díjak
- Tervek, tanulmányok fejlesztése, kivitelezése
- Rendezvényszervezés költségei
- Műszaki ellenőr díja
- Beruházások (vagyoni értékű jogok, szellemi termékek, irodai berendezések, épületek tulajdonrésze)
- Tartalék (max. 5%)

Az ERFA típusú költségek aránya nem haladhatja meg a 10%-ot.

Nem elszámolható költségek
- Pályázatírás költsége
- Biztosítéknyújtáshoz kapcsolódó költségek (ha vannak)
- 10%-ot meghaladó ERFA költségek

Fejlesztés helyszíne
Magyarország egész területén amennyiben a település teljesíti az alábbi feltételeket:
- Lakosság száma 2011-ben 1.000 és 3.000 fő közötti (Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer azaz TeIR szerint)
- 2011-ben a vándorlási különbözet (az állandó és ideiglenes odavándorlások és az állandó és ideiglenes elvándorlások különbözete) negatív
- 2011-ben a települési összes belföldi jövedelem átlag feletti (a NEM a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet szerinti leghátrányosabb helyzetű kistérségekben lévő települések átlagában)

Nem nyújtható be pályázat a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet szerinti leghátrányosabb helyzetű kistérségekben lévő települések vonatkozásában.

Speciális feltételek
A pályázónak vállalnia kell az alábbi személyek alkalmazását a projekt ideje alatt:
- 1 fő projektmenedzser (heti 20 óra)
- 1 fő pénzügyi vezető (heti 40 óra)
- 1 fő szakmai vezető (heti 20 óra)
- 1 fő hálózati kapcsolattartó személy (mentor) (heti 20 óra)

Vállalkozásnak minősülő pályázó esetében „de minimis” típusú támogatás nyújtható.

Vállalandó kötelezettségek
- Fenntartási időszak: mikro-, kis- és középvállalkozás: 3 év, egyéb pályázók: 5 év
- tájékoztatási, esélyegyenlőségi és környezetvédelmi vállalások

Igényelhető előleg
Max. 25%.
Biztosítékadási kötelezettség
A 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet 33. §-ban foglaltak szerint.
Legkorábbi projektkezdés
A pályázat befogadásának napjától saját felelősségre.
Megvalósítás időtartama
17 – 20 hónap, de legkésőbb 2015. június 30.
Értékelési eljárásrend
Tartalmi értékelés, egyfordulós.
Speciális csatolandó mellékletek
 - Konzorciumi megállapodás
- Nyilatkozat csekély összegű támogatásról (amennyiben szükséges)

Beadási határidő
A pályázatok beadására 2013.június 1-től 2013. július 31-ig van lehetőség.
 

Hamarosan megjelennek az iskolai kapcsolatokra és elnéptelenedő falvak fejlesztésére kiírt pályázatok

Az alábbi pályázatok tervezett útmutatói a társadalmi egyeztetés során elérhetőek voltak. Még a pontos kiírás nem jelent meg, de addig is lehet barátkozni a pályázatokkal. Természetesen a megjelenéskor egy hosszabb összefoglaló elérhető lesz a blogon.

1.
TÁMOP-3.3.14.A(B)-12/1 - Hazai és nemzetközi testvériskolai kapcsolatok
HH-s és HHH-s tanulókat nevelő iskolák együttműködése. Fontos, hogy "különböző helyzetű iskolák" alakítsanak ki egymással intenzív kapcsolatot (tanulók és pedagógusok egyaránt). Legfőbb cél, hogy a pályázók a sajátjuktól eltérő életminőségű/helyzetű társakkal kerüljenek együttműködő kapcsolatba. Úgy fordítanám le, hogy a sok HH-s tanulóval rendelkező iskolák, a kevés HH-s tanulóval rendelkező iskolákkal kell együttműködjenek.
Várhatóan május 6-től kezdődően folyamatosan lehet majd beadni.

2.
TÁMOP-5.3.11-13 - Elnéptelenedő települések romló társadalmi-gazdasági folyamatainak megfordítása
Célja, a negatív gazdasági és társadalmi folyamatok kezdeti tüneteit mutató települések romló folyamatainak visszafordítása, az életminőség javítása a helyi társadalomban rejlő potenciálra építő önkéntes akciók sorozatának megvalósításával.
Kísérleti programról van szó, csak néhány pályázatot támogat a közreműködő szervezet. És LHH-k nem pályázhatnak!
Várható beadási határidő április 30.

"Terülj-terülj asztalkám" - Gyermeknapi pályázati kiírás



A Magyar Élelmiszerbank Egyesület az idei évben ismét civil szervezetek részére hirdet pályázatot abból a célból, hogy ezzel újra lehetőséget teremtsen a rászoruló gyermekeknek a változatos, színvonalas gyermeknapi programokon való részvételre. A sikeresen pályázó szervezetek rendezvényeihez élelmiszer-támogatást biztosítunk - teljes körű étkezési támogatást azonban nem áll módunkban nyújtani.

Az Élelmiszerbank élelmiszer adományait csupán a rendelkezésére álló készleteiből tudja felajánlani, és kizárólag olyan rendezvényt támogat, ahol a résztvevő gyermekek legalább 80 százaléka rászoruló. A pályázat elbírálása szempontjából fontos a résztvevő gyermekek létszáma, mivel 300 főnél nagyobb létszám esetén a rendezvény támogathatósága kétségessé válhat.

Formai követelmények, benyújtási határidő

A pályázat kizárólag magyar nyelven, az ehhez kapcsolódó pályázati adatlapon, elektronikus úton küldhető el. ITT >>

A pályázat benyújtási határideje: 2013. április 19.
A pályázat elbírálási határideje: 2013. május 3.

Információk szociális szövetkezet alapításához



Magyarországon a szövetkezés történelmi hagyományokra tekint vissza. A szövetkezés célja a közös gazdálkodás mellett a szövetkezeti tag társadalmi (kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi) szükségletei kielégítésének elősegítése. A jelenlegi szövetkezési formák között speciális helyet foglalnak el a szociális szövetkezetek, amelyek abból a célból szerveződtek, hogy a hátrányos helyzetben lévő tagjaik számára munkafeltételeket teremtsenek, valamint szociális helyzetük javítását egyéb módon elősegítsék. A szociális szövetkezetek foglalkoztatási lehetőségeinek szélesítése, a hátrányos helyzetben lévők esetében az önfenntartás, az öngondoskodás, és a közös munkában megnyilvánuló felelősségvállalás elősegítése érdekében a törvény sajátos, kizárólag a szociális szövetkezeteknél alkalmazható jogviszonyként szabályozza a tagi munkavégzésre irányuló jogviszonyt.





A szociális szövetkezet fogalma



Sztv. 7 §

”A szövetkezet az alapszabályban meghatározott összegű részjegytőkével alapított, a nyitott tagság és a változó tőke elvei szerint működő, jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amelynek célja a tagjai gazdasági, valamint más társadalmi (kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi) szükségletei kielégítésének elősegítése.”

A szociális szövetkezet fogalma

„8. §

(1) A szociális szövetkezet a 7. §‐ban foglaltaknak megfelelő olyan szövetkezet,

a) amelynek célja munkanélküli, illetőleg szociálisan hátrányos helyzetben lévő tagjai számára munkafeltételek teremtése, valamint szociális helyzetük javításának egyéb módon történő elősegítése;

b) amely iskolaszövetkezetként működik.

(2) A szociális szövetkezetnek a nevében viselnie kell a szociális szövetkezet megnevezést, illetve – iskolaszövetkezet esetében – az iskolaszövetkezet megnevezést.





Szociális szövetkezet vagyona és gazdálkodása



Szociális szövetkezet a 2006. évi X. törvényben megfogalmazottak alapján minden olyan tevékenységet folytathat, amelyet a törvény szövetkezet számára nem tilt. A szociális szövetkezet tevékenységében meghatározó jellegű a társadalom leszakadó rétegei helyzetének javítására való törekvés. A szociális szövetkezet a nyitott tagság és a változó tőke elvei szerint működő, jogi személyiséggel rendelkező szervezet, amelyeknek amellett, hogy általános célja a tagjai gazdasági, valamint más társadalmi (kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi) szükségletei kielégítésének elősegítése, a munkanélküli, illetőleg szociálisan hátrányos helyzetben lévő tagjai számára munkafeltételeket teremt és közösségi alapjából elősegíti tagjai szociális helyzetének javítását.

A szövetkezet induló vagyonát a tagok vagyoni hozzájárulásának összessége képezi (részjegytőke). A szövetkezet alapszabályában kell meghatározni a részjegytőke alapításkori nagyságát, a részjegyek névértékét és az egy tag által jegyezhető részjegyek számát. Az induló tőke összege tehát – igazodva a szövetkezet által folytatandó tevékenységhez – tetszőleges mértékű lehet. E szabályozási forma lehetővé teszi, hogy csekély „önerővel” bíró természetes személyek is vállalkozást ‐ szociális szövetkezetet hozzanak létre, ezáltal munkalehetőséget teremtve saját maguk számára.



A szociális szövetkezet alapításának végső lépése a cégbírósági bejegyzés, mely konstitutív hatályú, vagyis a szövetkezet a bejegyzés erejénél fogva jön létre.





Közösségi Alap



A szövetkezet a részjegytőkéjén felüli vagyon terhére fel nem osztható vagyonnak minősülő közösségi alapot köteles létrehozni, melynek rendeltetése a szövetkezet által a tagoknak, valamint hozzátartozóiknak nyújtott szolgáltatások finanszírozása.

A támogatások és juttatások körét, valamint a felhasználás részletes szabályait a jogszabályok szabta kereteken belül az alapszabályban kell meghatározni. A támogatandó célok között szerepelhetnek többek között szociális, oktatási, kulturális, közművelődési vagy a sporttevékenységet támogató, és egyéb olyan juttatások, amelyek a szövetkezet céljával összhangban állnak.



Egy hatékonyan működő szociális szövetkezet a tagok valamint a munkavállalók közti „kooperáció” az eszköz‐ és tőkekoncentráció, a piaci pozíció növelése eredményeként jelentős mozgatórugója a munkaerő‐piaci reintegrációnak, a jövedelemtermelő képesség növelésének.



A szövetkezet és így a szociális szövetkezet – a gazdasági társaságoktól eltérően – nem elsősorban a magas profitra törekszik, hanem arra, hogy tagjai számára minél olcsóbb és színvonalasabb szolgáltatásokat nyújtson, ennek érdekében a napi gazdasági‐pénzügyi folyamatok irányításával ugyanúgy profi menedzsmentet bíz meg, mint bármely más vállalkozás. Fontos kiemelni, hogy a szociális szövetkezet a számviteli törvény alapján vállalkozásnak minősül.

A munkanélküliség kezelésében, a foglalkoztatás elősegítésében – különösen a hátrányokkal rendelkező társadalmi csoportok esetében, valamint a feketegazdaság visszaszorításában – a szövetkezés, a szövetkezeti formában való jövedelemtermelés megoldást jelenthet. A szociális szövetkezeti forma közösségszervező erejét, a társadalmi szükségletek kielégítésében és a foglakoztatás bővítés elősegítésében betöltött/betölthető szerepét szükséges kiemelni és hangsúlyozni, olyan szükségletek kielégítésére törekszik melyet sem az állami – sem a piaci szektor nem fed le , mintegy ötvözve a gazdasági társaságokban illetve a non‐profit szervezeti formákban meglévő előnyöket.


Szociális szövetkezet alapítását bízzuk ügyvédre!